Ahad, 26 Disember 2010

Membangun Kapasiti Sekolah 2011

Salam hormat. Tahniah kepada semua rakan-rakan GB yang berjaya mengisi data untuk NKRA-skor SKPM 2010 (versi 2003). MGB percaya tahun 2011 akan menjadi tahun yang lebih berjaya dalam mengurustadbir dan memimpin sekolah. Sesuai dengan slogan JPNT 'Melestarikan Pendidikan Terbilang'.

Atas dasar melestarikan pendidikan ini MGB berpendapat adalah wajar pemimpin lestari atau 'sustainable leadership' dapat dibangun kapasiti dan diperkembangkan untuk meningkatkan keupayaan sekolah untuk terus cemerlang. Dalam Seminar Nasional Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan ke-15 2008 IAB Genting Highland yang menggunakan tema 'sustainable leadership', Len Cairns telah memetik dari Hargreaves and Fink (2006)menyatakan....'there are 7 Principles of Sustainability in educational change and leadership. They are:
Principle 1: Depth, Learning and Integrity
Principle 2: Length, Endurance and Succession
Principle 3: Breadth, Distribution,not Delegation
Principle 4: Justice, Others and Ourselves
Principle 5: Diversity, Complexity and Cohesion
Principle 6: Resourcefulness, Restraint and Renewal
Principle 7: Conservation, History and Legacy'
(Sila rujuk huraian dalam kertas kerja tersebut)
Pada masa yang sama Cairns memetik dari Davies (2007)menjelaskan maksud 'Sustainable Leadership' dalam konteks sekolah iaitu:
'Sustainable Lerdership' is founded on passionate belief that everyone in the school will be on their learning journeys. It sees success as both sustainable and accessible to all. Sustainable leadership is made up of the key factors that underpin the school's long term success development.'

MGB berpendapat adalah wajar rakan-rakan GB memahami pendekatan atau amalan-amalan kepimpinan lestari pendidikan atau 'education sustainable leadership'. Sudah tiba masa pendekatan baharu dalam meningkatkan kualiti dan standard pendidikan diperlukan dalam usaha melestarikan pendidikan terbilang di negeri ini. Pendekatan konvensional melalui sistem birokrasi atau 'top-down' yang ketat tidak lagi sesuai.

Pendekatan baharu sepatutnya lebih menekankan akauntabiliti pihak sekolah sendiri memajukan sekolah seperti meningkatkan prestasi pencapaian akademik, kokurikulum dll. Ini bermakna pemimpin sekolah perlu membangunkan kapasiti sekolah mengikut keperluan sekolah itu sendiri. Strategi sebegini memerlukan kepimpinan yang 'kuat' dan berani dikalangan GB dengan gaya dan amalan kepimpinan transformasi, beretika, dan bermoral.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan